foto: istockphoto.com

Strava dojčiacich žien

Strava ktorú prijímate počas dojčenia, ovplyvňuje zloženie mlieka. Preto by ste nemali jesť jedlá, ktoré spôsobujú plynatosť, napr. kapusta, fazuľa, sladkosti, sýtené a sladené nápoje. Okrem toho sa vyhýbajte citrónom, ktoré znižujú produkciu mlieka. Nevhodné sú aj kofeínová káva, korenené a štipľavé jedlá. Zvýšte príjem tekutín. Na tvorbu mlieka vaše telo spotrebuje veľké množstvo vody. Jedzte aspoň 5x denne hlavne zeleninu, ovocie, ryby a mliečne produkty (okrem nepasterizovaných výrobkov). Pri varení často používajte drvenú rascu, zlepšuje vaše trávenie a aj trávenie dieťaťa. Tiež má pozitívny vplyv na tvorbu materského mlieka. 

Na tvorbu mlieka priaznivo pôsobí aj rascová polievka. V hrnci rozpustite maslo, pridajte lyžičku červenej sladkej papriky, lyžičku celej rasce 2 PL hladkej múky a zalejte litrom vody. Povarte a nakoniec dochuťte a pridajte 2 vajíčka. 

Nedržte diétu. Taktiež nie je vhodné počas kojenia cvičiť, pretože sa do mlieka vylučujú odpadové látky.

foto: istockphoto.com

Čaje

Aj počas dojčenia si dajte pozor na to, aký čaj pijete. Niektoré pôsobia nevhodne na tvorbu mlieka (Šalvia lekárska).

Vhodné čaje pri kojení:

Alchemilka lekárska (sťahuje maternicu), Lipa veľkolistá (horúčka), Medovka lekárska (ukľudňuje), Nechtík lekársky (ukľudňuje, podporuje trávenie), Ostružina malinová (zvyšuje tvorbu mlieka), Rumanček kamilkový (ukľudňuje, pomáha pri zápche), Repík lekársky (protizápalový účinok), Ruža šípová (imunita), Skorocel kopijovitý (hlienitý kašeľ), Žihľava dvojdomá (močové cesty), ovocný čaj, Fenikel obyčajný (tvorba mlieka, plynatosť).

 Nevhodné čaje:

Šalvia lekárska, Mäta pieporná, Materina dúška, Praslička roľná, Pastierska kapsička, Breza previsnutá, Imelo biele, Ľubovník bodkovaný, Prvosienka jarná, Podbeľ lekársky, Čierny čaj, Zelený čaj, Hloh obyčajný.

Dieťa Tehotenstvo Dojčiace ženy